کد مطلب:28351
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
آيا امام و پيامبر از انجام خطا نيز معصوم اند؟
عصمت انبيا همگاني است ليكن براي روشن شدن اين مسأله بايد چند نكته را به دقت مورد بررسي قرار داد: عصمت و حدود آن: عصمت به معناي پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است. البته عصمت داراي مراتبي است و اولين مرتبه آن كه همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بعد است: الف) عصمت در اخذ وحي (يعني آن را همان گونه كه هست دريافت داشتن)، ب ) عصمت در حفظ وحي (آن را فراموش نكردن)، ج ) عصمت در تبليغ وحي (وحي را همان گونه كه هست ابلاغ كردن و چيزي كم و زياد نكردن)، د ) عصمت عمل و اجراي مفاد وحي. اين چهار مرحله مربوط به وحي رسالي است وشامل مسائل خارج از آن مانند ترك اولي نمي شود. البته در مراتب بالاتر عصمت كه در مورد پيامبراكرم(ص) و اهل بيت(ع) است. به عقيده برخي ترك اولي نيز راه ندارد. آنچه كه درباره داستان «سوادة بن قيس» بايد توجه داشته باشيم اين است كه: اولاً: اين داستان از نظر صحت تاريخي كاملاً محل ترديد است چون اساساً مورد داستان بر فرض صحت تاريخي جاي ديه بوده نه جاي قصاص چون ضربه بر فرض وقوع ضربه خطايي بوده لذا جاي قصاص نداشته است. ثانياً: سهو و خطا در كارهاي پيامبر(ص) اگر شايع مي بود حتماً موارد بسياري از آن براي ما نقل مي گرديد حال آن كه آنچه نقل شده يا صحت تاريخي ندارد و يا اشكالات ديگري بر آن وارد است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تنزيه انبيا، محمد هادي معرفت.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.